АЗБУКА МЕДІАГРАМОТНОСТІ


Для сучасної людини вміння критично сприймати інформацію, вміти її аналізувати, визначати, чи не є ця інформація маніпулятивною – одна із найцінніших життєвих компетенцій, які дозволяють адекватно сприймати навколишній світ і ухвалювати правильні рішення. Без таких вмінь людина стає практично беззахисною від маніпуляцій, які змушують її чинити супротив власних же інтересів – в інтересах тих, хто подає інформацію.
Які основні складові медіаповідомлення?
Існують різні класифікації медійного ланцюжка, але зазвичай, медіа повідомлення розглядається як сукупність чотирьох елементів: трьох обов’язкових і одного додаткового:
- автор повідомлення
- канал передавання
- одержувач повідомлення
- + реакція одержувача
Що ж є підставою для прискіпливої перевірки медійного повідомлення?
Важливо, щоб будь-яке повідомлення, яке викликає у нас сильні емоції, відразу спонукало нас, якто кажуть «видихнути» - і перевірити достовірність цього повідомлення.
Перше, що визначає медіаграмотну людину, це те, що вона розуміє: медійні повідомлення далеконе завжди є добросовісними або професійними. Зараз взагалі можна говорити про те, що існує «інформаційна зброя масового ураження». Особливо це стало помітно, коли Україна стала мішенню інформаційної війни з боку Росії.Тому людина, яка бажає зберегти свою незалежність від маніпуляцій, має перевіряти достовірність, порівнювати інформацію із різних джерел.
Дуже важливо відчувати власну упередженість у сприйнятті подій. Це добре видно на прикладі футбольних уболівальників, які є виразно пристрасними. Але у серйозних питаннях усвідомлення: де емоції, а де факти – надзвичайно важливе. І це – також одна із складових навичок медіаграмотної людини.
Як можна перевірити достовірність медійного повідомлення?
Медіаповідомлення має досить чіткі критерії якості. Так само, як ми, купуючи будь-який продукт, оцінюємо його за певними характеристиками – так само можна і треба оцінювати медіапродукт. Є декілька поглядів на те, як можна це робити. Найбільш поширений метод – застосувати стандарти журналістики.
Стандарт – це те, що можна прикласти до чогось та подивитися: чи відповідає вимірюване нашим очікуванням? Якщо відповідає вимогам – якісне. Як не відповідає – краще цим не користуватися.Зазвичай медійне повідомлення оцінюють за кількома стандартами, які досить прості у застосуванні і дозволяють практично відразу визначити: а чи не намагаються нас надурити?
- Оперативність
- Відокремлення фактів від коментарів та оцінок
- Баланс думок
- Повнота інформації
- Достовірність інформації
- Відсутність оціночної або дискримінаційної лексики та мови ворожнечі.
            Детальніше про журналістські професійні стандарти поговоримо наступного разу.

За матеріалами сайту PROMETHEUS.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Вогняна енергетика волинської письменниці

Юридичний футбол