Маніпуляція свідомістю через викривлення історичної пам’яті

На запрошення Полтавської обласної бібліотеки для юнацтва ім. Олеся Гончара до Полтави завітала письменниця Анна Коршунова, яка вже понад сім років викладає медіаосвіту в Сумській обласній гімназії-інтернаті для обдарованих дітей  та є керівником гуртка «Основи журналістики».
В рамках роботи студії медіакультури та грамотності для молоді «Відкритий простір» з метою обміну досвідом, був проведений майстер-клас за темою «Маніпуляція свідомістю через викривлення історичної пам’яті».
Наша бібліотека вирішили запросити Анну Коршунову до Полтави після оголошення переможців однієї з найпрестижніших літературних премій «Книга року ВВС Україна». Торік її книжку «Комп і компанія» визнали «Дитячою книгою року». Вона про те, як знайти себе у цьому зеленому, сонячному, галасливому світі, повному пригод і несподіванок, ― варто лише натиснути кнопку «Вимкнути комп’ютер» і зробити крок назустріч літу. В умовах, коли з раннього дитинства діти оточені різноманітними інтерактивними електронними пристроями, починаючи з іграшок і закінчуючи комунікаційними ґаджетами, через які вони пізнають світ і спілкуються з рідними, в тому числі з батьками, цей твір може стати для підлітка першим кроком до усвідомлення переваг «живого» спілкування.
Тематика книги не випадкова, виявилося, що письменниця буквально «горить»  справою медіаосвіти й разом із учнями реалізує велику кількість проектів: це і їхня гімназійна газета «Кебета», й допомога у створенні армійського видання 27-ї сумської артилерійської реактивної бригади, й наукові медіадослідження учнів.
На занятті «Відкритого простору» говорили про маніпулятивні можливості преси. Пані Анна наводила багато прикладів із досліджень сумських учнів, які аналізували пресу різних часів та виявляли, як маніпулюють думкою читачів. Так, газету «Відродження» часів нацистської окупації міста Ромни Сумської області порівняли з газетою «Новоросія» «ДНР». Виявилося, що методи збігаються просто один в один. Точніше, у «Відродження» навіть м’якіша подача. В іншій роботі вирішили дослідити, як формується образ ворога через трансформації історичної пам’яті.
Отже, обмін медіаосвітнім досвідом між бібліотекою та гімназією вдався, студійці мали змогу розібратися в механізмах маніпуляцій суспільною свідомістю, навчитися розрізняти маніпулятивні медіатексти й усвідомити необхідність знати історію своєї родини й рідного краю. Адже це допомагає виробити імунітет проти пропаганди в інформаційній війні.

Медіаосвіту, на думку Анни Коршунової, взагалі треба робити основним предметом у навчальних закладах. Тому що від цього залежить ще й інформаційна безпека держави. Адже завдяки їй і діти, й дорослі зрозуміють, як ними можуть маніпулювати.  А на подібних заняттях у студіях та гуртках, роблять щеплення в мозок і  про деякі речі потім не можеш думати інакше. Медіаосвіта — це теж щеплення. Причому від дуже багатьох хвороб у нашому суспільстві. 




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу